Besparen

Snorfietsers op de rijbaan: wat doet dit met de aansprakelijkheid?

8 april 2019. De dag waarvan iedere snorfietsrijder uit Amsterdam wist dat die zou komen. Vanaf deze datum zijn snorfietsers namelijk verplicht het fietspad te verlaten en de rijbaan op te gaan. We zijn nu, letterlijk en figuurlijk, een aantal weken onderweg en vroegen ons af: wat doet dit met de aansprakelijkheid van snorfietsers en auto’s? Wij zochten het voor je uit!

Amsterdamse chaos
We nemen je even mee naar het verkeersbeeld van vóór 8 april. De gemiddelde Amsterdamse fietser weet het nog maar al te goed. Een ritje van A naar B binnen de ring betekende chaos. Het krappe fietspad delen met een peloton van achttien man was geen uitzondering. Links en zelfs rechts schoten de fietsers en scooters rakelings langs je heen. Om vervolgens opgejaagd te worden door een nieuwe stoet toeterende snorfietsers/scooters die niet konden wachten je in te halen. Deze drukte zorgde nog wel eens voor ongelukken, iets wat de nieuwe wet (lokale scheiding van fiets en snorfiets) moet gaan voorkomen.

Kritiek
Snorfietsers krijgen vanaf 8 april 2019 acht weken de tijd om te wennen aan de nieuwe wet. In deze twee maanden worden ze nog niet beboet bij overtreding. Hierdoor zijn de snorfietsers nog niet helemaal verdwenen van het fietspad. Ondanks de positieve insteek, klinkt er ook wat kritiek vanuit de snorfietsers. De maximale snelheid voor snorfietsers blijft namelijk 25 km per uur op de rijbaan. Een tempo dat een stuk lager ligt dan de rest van het verkeer dat op de rijbaan rijdt. Of dit de verkeersveiligheid echt ten goede gaat komen, zal dus blijken. Mochten er daadwerkelijk minder ongelukken gebeuren, dan zullen ook steden als Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Leiden en Groningen de proef op de som nemen.